El Parc de Collserola és una extensió de muntanya d'unes 8000 hectàreas.
És un parc amb una gran varietat d'activitats, tant per alumnes d'infantil, com de primària, de l'ESO, de batxillerat i per a adults, però jo només em centraré en les propostes educatives per a nens de primària ( en els objectius didàctics de l'activitat, en la metodologia de treball i en els materials i els recursos utilitzats).
EL BOSC DE COLLSEROLA.
Objectius didàctics
· Analitzar la diversitat de formes de vida d'un determinat ambient
· Diferenciar el medi urbà del medi natural.
· Identificar el bosc i els seus elements per mitjà dels sentits.
· Observar directament i identificar els elements naturals.
· Interès per l'entorn i iniciació a la descoberta
· Inclinar-se per una actitud positiva davant el medi natural
Metodologia de treball
· Diàleg educador/a-alumnat.
· Aprenentatge a través del joc.
· Observació estructurada.
· Intercanvi d'experiències.
Materials i recursos utilitzats
· Audiovisual del Parc
· Recursos didàctics diversos com a suport gràfic
· Itinerari de les fonts als entorns del Centre d'Informació.
L'ALZINAR DE COLLSEROLA.
Propostes educatives · Passejar i descobrir
Objectius didàctics
· Interès per l'entorn i iniciació a la descoberta.
· Diferenciació dels elements del paisatge.
· Observar directament i identificar els elements naturals.
· Identificació de les diverses formes vegetals.
· Identificació de les plantes més comunes.
· Ús de material senzill per a l'identificació de plantes.
· Recerca i identificació de rastres d'animals.
· Reflexionar sobre la presència humana en el medi natural.
· Inclinar-se per una actitud positiva davant el medi natural.
Metodologia de treball
· Diàleg educador/a-alumnat.
· Aprenentatge a través del joc.
· Treball en grups de 4-5 persones.
· Observació estructurada.
· l’ntercanvi d'experiències.
Materials i recursos utilitzats
· Audiovisual del Parc
· Recursos didàctics diversos com a suport gràfic
· Itinerari de l'alzinar als entorns del Centre d'Informació
EXPERIMENTEM LA GRANJA
activitat plantejada com un recurs que
s'incorpora a la programació de l'escola i permet treballar
continguts relacionats amb la granja, l'hort i el treball
agrícola, de forma directa i participativa.
Objectius didàctics
· Afavorir el contacte respectuós del nen amb els animals, plantes, terra
i aigua i també l'expressió dels sentiment que això genera.
· Estimular la descoberta sensorial per part del nen d'allò que l'envolta
per tal de millorar la percepció que té de l'entorn.
· Descobrir les característiques i necessitats dels éssers vius, a partir de
la reflexió sobre les necessitats pròpies del nen.
· Conèixer els diversos productes que trobem al camp i relacionar-los
amb la nostra vida diària, per tal d'ajudar a establir relacions entre el
medi natural i l'home.
Materials i recursos utilitzats
· Dossier per al professorat
· Material audiovisual i documental per a la preparació a l'escola
· Granja, animals, horts i camps de Can Coll
· Aliments i altres matèries primeres
· Eines per al treball a la granja
EXPERIMENTEM EL BOSC
Experimentem el bosc és un proposta didàctica adreçada a tots els
mestres que vulguin incloure el coneixement de l'entorn natural en la seva
programació. S'ha configurat com una unitat de programació en què tant
l'escola com Can Coll són part implicada en un procés d'aprenentatge
que es resumeix en tres conceptes clau: el contacte directe amb el medi,
l'adquisició de nous coneixements referits al bosc i, finalment, l'afavoriment
d'actituds positives i de respecte pel que fa a l'entorn.
Objectius didàctics
· Identificar, descobrir i observar, manipulant-los o no, els elements de
l'entorn natural i en concret del bosc, tot realitzant diferents
experiències amb ells i utilitzant, amb precisió, diferents recursos
didàctics (jocs, eines, ...).
· Gaudir del medi i de les pròpies descobertes, tot mostrant-hi gust i
satisfacció. Tractar-lo amb cura i respecte.
· Explicar les preferències, els interessos i les emocions sobre el medi
natural a partir d'unes vivències. Treure alguna conclusió com a
resultat d'aquesta experiència.
Materials i recursos utilitzats
· Dossier del mestre.
· Fitxes i materials complementaris per a treballar a l'escola (diapositives,
presentació digital, maleta conta contes).
· Aula organitzada en racons de treball amb:
. Jocs (manipulatius, lògics..) sobre l'entorn natural.
. Materials de l'entorn natural.
. Eines d'observació (lupes i lupes microscòpiques).
. Eines per a manipular objectes (garbellets, martells, llimes...).
. Disfresses d'animals.
. Contes relacionats amb el bosc.
· Deixalles imaginàries gegants.
Metodologia
· Contacte directe amb l'entorn.
· Treball en racons.
· Observació i manipulació estructurada.
· Jocs de descoberta.
· Generalització de conclusions.
EXPERIMENTEM LA MASIA
Aquest programa està pensat perquè els alumnes tinguin
un concepte general de la masia, les persones que hi vivien
i l'activitat que s'hi feia. L'edifici, les estances, el mobiliari,
els vestits, algunes eines agrícoles, els atuells, l'entorn
immediat, etc. ofereixen un gran nombre de recursos per
al coneixement.
Objectius didàctics
· Conèixer els elements arquitectònics bàsics i les estances més
importants de la masia, mobiliari, atuells, etc.
· Conèixer com eren les persones que vivien a la masia i què hi feien.
· Vestir-se amb la indumentària del segle XVIII.
· Conèixer els carruatges del pagès.
· Observar les façanes i dibuixar-ne alguns elements.
· Manipular i pesar productes del graner.
· Comprendre els missatges, sense l'ajut del professor/ra.
· Afavorir el respecte pel patrimoni històric i natural del món rural.
· Escoltar un conte i resoldre jocs de paraules.
Materials i recursos utilitzats
· Dossier del mestre
· Fitxes dels alumnes
· La masia, amb el seu mobiliari i atuells
· La indumentària del segle XVIII: Sr. Coll, mestressa, pubilla, fadristern,
masover, dida, minyona, carreter, vaquer i pastor.
· La granja i la vinya
· Plafons informatius
· Àudios i càmara fotográfica
TREBALLEM COLLSEROLA
Treballem Collserola és un programa de descoberta de
l'entorn natural. Inclou un conjunt de propostes d'activitats
i de recursos per treballar tant a l'escola com en una
sortida a Collserola, de manera que cada mestre pugui triar
i confeccionar el seu propi programa en funció de les característiques
de la seva classe.
L'eix central de la proposta és la jornada a Can Coll.
Llavors els alumnes descobriran directament aquest entorn
natural proper i podran comprovar els aspectes estudiats
prèviament a l'escola.
Es tracta d'una proposta autoguiada, on es proporciona al
mestre tots els recursos necessaris per realitzar l'activitat.
Objectius didàctics
· Conèixer els llocs més immediats del seu entorn natural tot realitzant
una sortida al Parc de Collserola.
· Exercitar la percepció sensorial a partir de la manipulació i captar
totes les impressions possibles mitjançant els sentits seguint un
itinerari marcat pel bosc.
· Ser respectuós amb els elements del medi natural.
· Explorar amb gust, la gran varietat d'éssers vius i objectes que hi ha
a l'entorn proper, tot observant-los amb lupes.
· Descriure oralment i/o per escrit, els fets observats i/o experimentats
a la natura.
· Conèixer les parts d'un tot més global.
· Expressar les noves vivències utilitzant el vocabulari correcte.
Materials i recursos utilitzats
· Dossier del mestre
· Carpeta amb fitxes i materials sobre el Parc de Collserola per a
preparar la sortida a l'escola
· Maqueta gegant amb diferents textures i colors del Parc de Collserola
· Eines d'observació
· Contes sobre el Parc i el medi natural en general
· Audiovisual "El nostre bosc"
En definitiva, el Parc de Collserola ofereix gran diversitat de propostes educatives per poder avarcar les diferents activitats que cada escola pot demanar. En el Parc de Collserola s'ensenya als més petits a cuidar la natura, a entendre-la com a part del seu món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada